Dagens middag - kycklinggryta med avokado

Känns som att jag säger det varje gång, men det HÄR är nog faktisk min favoritmat...! Receptet har jag fått från en kompis för flera år sedan, men det är först på senare tid vi börjat laga det regelbundet. Snabbt, lätt och riktigt smarrigt! Det är curry i grytan, något som min sambo egentligen inte alls gillar. Men faktum är att här tycker han att det är helt okej. Inte så mycket currysmak alltså, utan mer krämig avokado och mumsig kyckling...!

 

Kycklinggryta med avokado
(receptet är lagom för 2 personer och en matlåda)
1 stor kycklingfilé eller två mindre
1 avokado
purjolök
1 tsk curry
2 dl vatten
1 buljongtärning (höns eller grönsak)
1 dl grädde
1 dl creme fraiche
lite soja
salt & peppar
Skär kycklingen i bitar. Stek tills den fått fin färg. Salta och peppra. Strimla purjon och fräs med kycklingen. Strö över curry. Fräs lite till. Häll över vatten och lägg i buljongtärningen. Låt puttra en stund. Ha i grädde och creme fraiche. Smaka av med lite soja. Låt puttra lite till. Skär avokadon i kuber. Häll i precis innan servering. Avokadon skall bli varm men får absolut inte koka! Man kan med fördel låta grytan stå under lock kanske 5 minuter innan man äter. Då blir avokadon perfekt!


Kommentarer
Postat av: Annika

haha ja men precis, det kluriga med rocklunda både när det gäller löpning och skidåkning är att det finns så sjukt många ställen att börja och avsluta på. När det gäller längd börjar jag alltid vid fotbollsplan och så kör jag 5 km (följer milspåret) och sedan extravändan som är vid fotbollsplan.



Har du beslutat ngt ang tjejklassikern? ;)

2010-12-29 @ 00:04:27
URL: http://annikapersson.blogg.se/
Postat av: Karin - FitnessochHälsa

Det där låter ju hur gott som helst! Smaskigt med avokado i grytan!

2010-12-29 @ 11:51:06
URL: http://fitnessochhalsa.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0