Pepparkaksmuffins och egen glögg


Igår städade och adventspyntade vi vårt lilla hem. Det är så mysigt med stjärnorna i fönstren och juliga blommor :)

För att ytterligare höja stämningen bakade jag pepparkaksmuffins och fixade egen (sockerfri) glögg. På julafton och de andra juldagarna tänker jag inte äta strikt LCHF, då skall jag äta precis allt det som jag är sugen på. Inklusive sockerstinn knäck och vetemjölsfyllda lussekatter. Men fram tills dess försöker jag hitta kolhydratsnåla men goda alternativ att mumsa på! Igår blev både glöggen och muffinsen fantastiskt bra, så här kommer recepten! Glöggen är löjligt enkel, men det är ändå ett bra tips att göra egen.



Glögg
En flaska vin (75 cl)
En påse glöggkryddor (i min var det kanel, pomerans, ingefära, nejlikor, russin och några kärnor av något slag)
Vaniljpulver (alltså malen vaniljstång) för att "runda av" smaken lite. Annars hade det nog blivit väl starkt tror jag)

Värm tills det småputtrar, låt sedan stå under lock i några timmar. Häll upp på flaska!
Man kan såklart ha lite socker i om man tycker att det blir för osött eller starkt, men jag gillar den som den är nu.

Pepparkaksmuffins
100 gram smält smör
2 ägg
(0,25 dl sockerersättning, typ sukrin, om man inte klarar sig utan den söta smaken)
1/2 msk fiberhusk
2 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver (malen vaniljstång)
ca 1/2 påse Pepparkakskryddor

Smält smöret. Vispa ägg, ev. sockerersättning och fiberhusk. Vänd i mjöl, bakpulver, vaniljpulver och pepparkakskryddor. Sist rör du i smöret.
Grädda i ca 20-25 minuter, 200 grader.


Jag borde börja fota och lägga upp egna bilder, i veckan blir det mer av den varan. Det kan jag nog, kanske, lova.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0