Fortfarande sjuk...

...så ingen träning för mig. Men imorgon kl 8.42 går vi ut på årets andra golfrunda. Skönt med lite promenad i alla fall :) Som jag har längtat efter golf under vintern, och det gick inte helt illa i tisdags när vi spelade första gången. Hoppas på ännu bättre imorgon!

Ikväll åt vi en god fiskgryta som jag skall lägga upp receptet på imorgon. Nu måste jag sova om jag skall orka upp och göra mellanmål innan vi måste åka ganska tidigt imorgon bitti!

Äntligen hemma!

Åå, jag har haft en underbar vecka i Hemavan/Tärnaby! En riktig fjällsemester med mycket skidåkning, solning, skoteråkning, pimpelfiske och så vidare, och så vidare...

En dag ägnade vi åt att klättra upp på en närliggande topp och sen ha världens härligaste off-piståk. Stakningen hem sög i armarna och jag hade ordentlig träningsvärk dagen efter, men det var det värt :)

Sambon kände sig lite krasslig på flyget hem och självklart har jag fått både feber, halsont och snuva. Ingen träning för mig alltså, så jag får blogga om annat! God mat t.ex. Igår åt vi de här goda Kikärtsbiffarna.

Nu skall jag göra iordning lite ordentlig frukost, har hittills bara fått i mig en kopp te på morgonen.

Vad som alltid finns hemma hos oss!

I matväg alltså :) Tycker att det är inspirerande att läsa sådana här inlägg hos andra så nu skriver jag ett själv och hoppas att det kan glädja någon!
  • Kesella
  • Nötter av olika slag
  • Frysta bär
  • Yoghurt
  • Ägg
  • Creme Fraiche/Gräddfil/Turkisk yoghurt
  • Spenat
  • Skinka av något slag (fast ofta är det rökt kalkon, men jag säger skinka ändå)
  • Grovt fullkornsbröd
  • Keso
  • FinnCrisps
  • Makrill i tomatsås
  • Laxfiléer
  • Kyckling i någon form
  • Wokgrönsaker

Det här är ett exempel på något vi nästan alltid kan svänga ihop här hemma. Kycklingklubbor grillade i ugn med wokade grönsaker och kall sås. Funkar lika bra med grillade laxfiléer. Gott och nyttigt!

Omelett är ganska vanligt hos oss också. Här med spenat, skinka och lite ost. Mums!

Vad finns alltid i ditt kylskåp?

Godaste fiskgrytan!

Mycket receptinlägg den här veckan som ni märker, mat är ett stort intresse för mig!
Det här är utan tvekan världens godaste fiskgryta, dessutom ett "lätt-som-en-plätt-recept"!

1 pkt vit fisk (vi brukar ha sej)
1 purjolök
3 dl grädde med valfri fetthalt
1 burk creme fraiche
2 fiskbuljontärningar
lite sambal oelek eller chili
Salt & peppar
Stek purjolöken i ringar. Ha i chili/sambal. Häll över grädde & creme fraiche. Puttra ihop tillsammans med fiskbuljonen. Smaka av med salt & peppar. Skär fisken i kuber och ha i grytan. Låt puttra tills fisken är genomkokt.

Vi brukar äta grytan med vildrisblandning från Saltå kvarn och broccolli. Det passar utmärkt till tycker vi, men det finns säkert annat som också passar bra :) Testa, testa!

Jag är såld...

...på Renée Voltaires produkter! Nyttigt, ekologiskt, annorlunda. När jag kommer hem från Hemavan skall jag bege mig till hälsokostbutiken i stan och spana in utbudet av Renées produkter. Hennes hemsida innehåller både webbshopl, blogg och en receptsida som jag gillar. Kolla in!

Bild lånad från www.reneevoltaire.se

Har ni provat någon av hennes produkter? Och är det någon som är inne på Rawfood? Eller som kan tipsa om någon bra blogg som skriver om ämnet? Jag är intresserad men tror att jag skulle ha svårt att gå in för sådan typ av kost...

Pannkaka som blev sufflé!

I fredags gjorde jag ugnspannkaka till lunch. Vanliga receptet men slängde i något ägg extra för att få den lite mer matig. Den svällde vääääldigt mycket (var inte ens halva formen med smet från början) men blev himla god. En riktigt bra lunchrätt när kylskåpet nästan gapar tomt och inspirationen tryter. Med några extra ägg och dinkelmjöl istället för vetemjöl i smeten, och bra tillbehör, blir den i alla fall hyfsat nyttig.

I smeten hade jag: (2 port)

3 dl mjölk
3 ägg (i receptet 1)
1,5 dl dinkelmjöl
lite salt
Grädda i 25 minuter i 225 grader i ugnen.

Jag åt pannkakan med kesella och varma hjortron (lyx att ha i frysen, fast då är de kalla förstås...) och sambon med glass! Han är inte helt med på mitt hälsotänk... Hur har ni andra det? Svårt att få familjen att hänga med?

Fredagsmat

(Första tidsinställda inlägget för den här resan och jag hoppas att det fungerar som det skall)

Både jag och sambon gillar att laga och äta god mat så fredag- och lördagkvällar brukar vi ägna lite tid åt det vi skall äta. Idag (eller igår för er som läser det) behövde vi rensa kylen inför resan och var ordentligt hungriga efter träningen så det fick bli Grekiska färsbiffar. Tar inte lång tid och är inte alls avancerat men däremot är det så förbaskat gott! En standard hos oss.

Grekiska färsbiffar 2 personer
400 gram köttfärs
1/2 pkt fetaost
1 vitlöksklyfta
salt & peppar
olivolja
Skär fetaosten i kuber och blanda alltihop och stek :) Servera med tzatziki och sallad eller något annat som du gillar. Sambon gillar att äta biffarna med spenattagliatelle (ni vet sån där grön!).

Lätt som en plätt och gott om bara den!

Gör mig glad...

...och kommentera mina inlägg i veckan :) Har skrivit ett antal så det kommer upp några medans jag är borta. En kul överraskning om jag har massa kommentarer när jag kommer hem nästa söndag!
Vi hörs igen då, Kramar till er!

Dagens träning - cirkelfys

Det här är nog mitt favoritpass på veckan, jag blir alltid så himla trött och svetten rinner ner i ögonen. Underbar känsla! Jag och sambon precis ätit grekiska färsbiffar (bild och "recept" kommer) och nu är det Så skall det låta på tv:n, mörk choklad i munnen och Alfapet-spel på bordet! Vi är riktiga sällskapsspelsnördar...

Skall skriva några tidsinställda inlägg som ni kan läsa i veckan när jag är i Hemavan dit vi åker imorgon bitti. Det skall bli en skön vecka!!

Dagens träning - överkropp på gymmet

Har precis kommit hem från ett riktigt bra pass på gymmet! Kände mig stark :) De senaste två veckorna har jag fått "köra ihop" mina två överkroppspass för att jag inte hunnit med att träna dem uppdelat. Försöker köra så mycket superset som möjligt, dels för att att hinna med så många övningar som möjligt, men också för att köra slut på musklerna ordentligt :)

När jag kom hem var det inte lika roligt, en rejäl röjning behöver göras innan vi åker till Hemavan på lördag, här ser ut som skrutt! Men njae, jag tror att jag njuter lite till av träningskänslan!

Dagens träning - spinning

Det är verkligen inte ofta jag känner mig osugen och opeppad när jag beger mig av till Friskishuset. Allt som oftast är det favoritstunden på dagen, tid att koppla bort alla tankar och bara fokusera på mig och min kropp. Idag kändes det tyvärr inte så! Jag var trött, seg, irriterad och inte alls sugen på att sätta mig på spinningcykeln. De få gånger jag känner så här brukar det bli bättre en bit in i passet och efteråt känns det alltid underbart skönt att jag kämpade mig igenom träningen trots att jag inte "ville". Men idag kändes det tungt under precis hela passet. Efteråt var jag såklart nöjd med mig själv men hade inte den där riktiga endorfinkänslan i kroppen. Nåja, imorgon är en annan dag och då känns det garanterat roligare igen :)

Matsäck på bussresan

I söndags tillbringade jag lite drygt 7 timmar på buss. Ett matstopp gjordes vid en större rastplats där både Mc Donalds, Burger King och ett gatukök fanns. Ingen mat för mig, så jag hade gjort iordning matsäck:

• Tunnbrödrulle med avokado och skinka
  • Cashewnötter
  • Havredryck från Oatly (osötad vilket jag verkligen uppskattar!)

Med en ordentlig frukost i magen och löfte om middag när jag kom hem klarade jag mig bra på det här under resan! Vad tar du med dig om du vet att du inte kommer kunna laga mat på flera timmar och alternativet är dålig snabbmat?

Förmiddagsmellis

Har suttit hela förmiddagen och sökt olika jobb, det tar verkligen både tid och energi! Tänk vad enkelt det vore om någon bara erbjöd mig ett jätteroligt arbete och hemskt gärna med snuskigt bra betalt också... Nåja, det blir nog bra! För att orka har jag naturligtvis ätit en bra frukost och ett bra förmiddagsmellanmål; avokado & keso!

Frukostgalning

Frukost är tveklöst en av mina favoritmåltider. Så här såg min frukost ut imorse: Yoghurt med kesella, diverse frön och gojibär, Fullkornsbröd med stekt ägg, FinnCrisps med avokado, Juice.

Andra goda frukosttips:

• Äggröra på grovt bröd
  • Kokt ägg blandat med majonäs på grovt bröd
  • Smoothie på kesella och yoghurt med frusna bär, blir nästan som mjukglass!
  • Dinkelscones, en riktig favorit på helgen
  • Gröt på fyrkornskross från Saltå Kvarn med tinade blåbär och mjölk

Dagens träning - Intervall/flex

Idag testade jag en ny träningsform, Intervall/flex. Riktigt kul och tufft pass! Jag har tidigare testat Spin/Flex vilket jag skrivit om, och flexdelen var samma. Istället för spinning innehöll passet intervallträning som fick hjärta och muskler att jobba ordentligt. Jag tror verkligen att flex-delen är viktig för oss som tränar mycket, men jag kan inte hjälpa att jag blir lite uttråkad... Förhoppningsvis blir det bättre ju fler gånger man kör passet, det känns redan roligare än första gången. Favoritdelen i passet är ändå intervallerna - såklart.

Har köpt ett nytt träningslinne idag också, här kommer en bild på mig iförd det strax innan avfärd till dagens pass. Ser lagom sur ut men är faktiskt bara koncentrerad ;) Från Nike, 199 kronor. Som hittat!

Test av kosttillskott - första recensionen

För någon vecka sen fick vi en leverans med kosttillskott hit hem och jag skrev ett inlägg om detta. Nu har vi testat några av grejerna och här kommer en första recension! Då alla har olika åsikter om kosttillskott och dess nytta skriver jag ingenting om det, utan kommenterar bara själva "ät-upplevelsen".

Star Bar med smak av Blåbär:
Smakar gott vid första tuggan. Vit choklad och blåbär. Eftersmaken är något konstgjord och jag tycker att det smakar mer som Hubba Bubba-tuggumi eller liknande "småbarnsgodis" än blåbär. Sambon tycker att denna är den bästa av de bars vi testat! Båda Star-Barsen är mättande och passar som mellanmål.
Jag: 3/5
Sambon: 4,5/5

Star Bar med smak av Chokladkola:
Smakar som godis. Segare konsistens än blåbärssmaken, tar ganska lång tid att tugga sig igenom en bar.  Jag tycker att den här smaken är bäst, smakar inte syntetiskt. Inte för söt, men har ändå tydlig chokladkola-smak. Sambon gillar den inte lika mycket som blåbärssmaken. Båda Star-Barsen är mättande och passar som mellanmål.
Jag: 5/5
Sambon: 3/5

Whey-80 med vaniljsmak:
Klumpar sig mycket mer än Fit & Smart-pulvret som jag haft innan. Sambon mådde illa av lukten och smaken, jag tyckte att det var okej men inte mer. Smakar lite "jolmigt" och är ingenting jag kommer köpa igen!
Jag: 2/5
Sambon: 1/5

Frukost hemma!

Även om det är jättemysigt att vara på besök hos nära och kära är det ändå väldigt härligt att komma hem igen. Frukost hemma är skönt!

Blir ju alltid lite mindre nyttigt när man är hemma hos någon annan och får anpassa sig efter den personens matvanor. Nu känns det bra att vara hemma och styra helt själv igen!

Min träning vecka 14

Måndag: Skivstång/Kondition 75 min

Tisdag: Styrka, överkropp 60 min

Onsdag: -

Torsdag: Skidåkning 3 timmar

Fredag: Skidåkning 3 timmar + promenad 70 min

Lördag: -

Söndag: -

Så här såg min träningsvecka ut. Semester som ni ser, inte mycket att kommentera alltså :) Har ju varit i Idre hos min syster sedan i onsdags. Kommer snart ett inlägg med härliga bilder!

Minisemester

Roligt att ni är så många nya som hittat hit :) Berätta gärna hur det gick till!

Åker på minisemester till min syster några dagar, hemma igen på Söndag. Först ett stopp i Karlstad för att begrava vår farmor imorgon. Tråkigt, men sådan är livets gång!

Fina Idre! Fint väder har de lovat också, så jag hoppas på det!

Vi hörs efter söndag, jag skall ta med kameran och knäppa många fina bilder!

Så enkelt är det...

Satt på Aftonbladets hemsida och läste nyheter när en artikel med rubriken "Så maxar du din fettförbränning" dök upp. Jag är så innerligt trött på alla "genvägsartiklar" men jag klickade ändå för att läsa vad som stod. Faktum är att artikeln inte innehöll ett enda genvägstips utan helt enkelt beskrev den "enkla" sanningen!

Så maxar du din fettförbränning enligt Aftonbladet:

Styrketräna. Det enskilt bästa du kan göra för att öka din fettförbränning är att lägga på dig mer muskler. Mer muskler ger en större fettförbränning dygnet runt.

Öka flåset. Bra kondis är lika med hög förbränning. En bra kondition innebär en bra syretillförsel och det ökar kroppens användning av fett som bränsle. Ett effektivt sätt att förbättra sin kondition är löpträning i intervaller, gympapass eller långa promenader.

Ät regelbundet. Kroppen funkar bäst på ett jämt kaloriintag. Att svälta sig är ingen hit för förbränningen, då går den ner till ett minimum.

Rör på dig Att hålla sig aktiv ökar förbränningen. Cykla till jobbet, ta tapporna, hoppa av en busshållsplats tidigare. Det viktiga är inte hur du väljer att röra på dig utan att du gör det.

Så enkelt är det...!

Vem är du?

Tror bestämt att det är dags för den här bilden igen :) Besökssiffrorna har stigit de senaste dagarna och jag vill så gärna veta vilka ni är! Hur hittade ni hit, vad gillar ni med bloggen? Vad vill ni läsa om?

Pastasås med Quorn, soltorkade tomater och spenat

Mums! En riktigt god vegetarisk pastarätt som passar perfekt en fredagkväll, men som sannerligen slinker ner en vanlig onsdag också :) Tror att det funkar med kyckling också, men vegetariskt borde vi alla äta någon gång i veckan (både för miljöns och vår egen skull), så testa Quorn om du inte redan gjort det!

Quorngryta med spenat och soltorkade tomater:

1 påse Quornbitar
250 g fryst bladspenat
2 vitlöksklyftor
8 soltorkade marinerade tomater
2.5-3 dl grädde
salt
svartpeppar

Stek Quornbitarna. Ha i resten av ingredienserna och låt puttra tills det blir krämigt. Servera med god pasta och gärna lite parmesan eller annan god ost! Så lätt - så gott!

En vanlig måndag

Inte mycket att skriva om min dag idag, har suttit i skolan hela dagen och fixat med enkäten till min studie. Läst några artiklar har jag också gjort och börjat klura på litteraturgenomgången. Helt plötsligt var klockan halv 5 och jag var tvungen att gå hem för att göra mat och packa träningsväska :) Ett skönt pass Skivstång/kondition fick inleda veckan. Imorgon blir det ett pass på gymmet och sen ingen mer regelrätt träning den här veckan. Lite skidåkning och ridning på islandshästar hos min fina syster skall jag hinna med i alla fall!

En bild på min frukosttallrik bjuder jag på!

Skall skriva ett blogginlägg med en fruktansvärt god Quornpastasås som vi gjorde i fredags, det måste det testa!

Min träning vecka 13

Det är galet att vi redan är inne i April. Maj kommer försvinna hur fort som helst, det är jag övertygad om. 2 skidresor har jag inplanerade, varav den ena är redan till veckan. Onsdag - Söndag hälsar jag på min fina syster i Idre!

Måndag: Skivstång/kondition 75 min

Tisdag: Axlar, bröst, triceps, mage 60 min

Onsdag: Spinning 60 min

Torsdag: Motionscykel 30 min. Mage 5 min.

Fredag: Cirkelfys 60 min

Lördag: Spinning 60 min

Fredagsmys

Fredagskänslan har börjat infinna sig! Vi laddar för Cirkelfys :) Ikväll skall vi provlaga Crême Brulée med vårt nyinköpta set! Det är min favoritdessert som jag alltid beställer på restaurang men som jag aldrig testat att göra själv. Imorgon får vi gäster och tänkte bjuda på denna läckerhet, men självklart måste vi testa först så att det inte blir äckligt ;)