Pannkaka som blev sufflé!

I fredags gjorde jag ugnspannkaka till lunch. Vanliga receptet men slängde i något ägg extra för att få den lite mer matig. Den svällde vääääldigt mycket (var inte ens halva formen med smet från början) men blev himla god. En riktigt bra lunchrätt när kylskåpet nästan gapar tomt och inspirationen tryter. Med några extra ägg och dinkelmjöl istället för vetemjöl i smeten, och bra tillbehör, blir den i alla fall hyfsat nyttig.

 

I smeten hade jag: (2 port)

3 dl mjölk
3 ägg (i receptet 1)
1,5 dl dinkelmjöl
lite salt
Grädda i 25 minuter i 225 grader i ugnen.

 

Jag åt pannkakan med kesella och varma hjortron (lyx att ha i frysen, fast då är de kalla förstås...) och sambon med glass! Han är inte helt med på mitt hälsotänk... Hur har ni andra det? Svårt att få familjen att hänga med?

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0